szukaj   Strona główna | Wstecz
 
WYBIERZ KATEGORIĘ
Automatyczna skrzynia biegów - wymiana oleju
Usługi blacharskie
Opony osobowe
Przechowywanie i okres starzenia się opon
Opony ciężarowe
Opony rolnicze i przemysłowe
Mechanika
 
 
 
 
Jesteś tutaj - Poradnik techniczny - Opony osobowe
 

Opona

Dlaczego na kawał gumy mamy poświęcić okrągłą sumkę? Pytanie i tok rozumowania zupełnie naturalny i właściwy. Nawet niektórzy producenci dają się złapać w tę pulapkę, śmiało nazywając oponą, to co naprędce udało im sie sklecić. Podobnie jak istnieje wielu piosenkarzy, ale niewielu spośród nich to prawdziwi artyści, tak samo możemy powiedzieć o producentach opon. Niewielu z nich potrafi dokonać wielkiej sztuki - stworzenia z kilku kilogramów gumy i płótna, produktu który może nosić miano opony.

 

Elementu układu jezdnego, który jest odpowiedzialny za nasze zdrowie i życie. Za nasze bezpieczeństwo. Najbardziej znane koncerny oponiarskie poświęcają znakomitą część swojego budżetu na badania i rozwój. Dobra opona musi posiadać wiele właściwości, które niekiedy są sprzeczne z sobą. Dobra opona jednocześnie musi mieć jak najniższe opory toczenia, aby zużywać małe ilości paliwa, a jednocześnie doskonałą przyczepność do nawierzchni jezdnej i krótką drogę hamowania.

Musi być cicha (tłumić rezonanse akustyczne), dobrze odprowadzać wodę lub śnieg, trzymać trakcję, zużywać się równomiernie oraz dać się wyważyć (mieszanka gumy o jednakowych właściwościach wagowych na całym obwodzie). Boki i bieżnik pracują na odpowiedniej elastyczności. Mieszanka gumy odpowiednio reaguje na zmiany temperatury, opona odpowiednio odbiera sygnały z kierownicy, posiada dobrze dobrany rozmiar, indeks prędkości, nośności oraz jest odpowiednio dobrana do roodzaju zawieszenia.

Jak eksploatować opony?

Aby zapewnić oponie dłuższą żywotność, a użytkownikowi bezpieczeństwo i komfort podróży, przede wszystkim należy zadbać o właściwe ciśnienie. Opona niedopompowana podczas gwałtownego pokonywania ostrego zakrętu może nawet zsunąć sie z felgi. Ponadto w kołach o zbyt niskim ciśnieniu, powierzchnia styku opony z jezdnią przekracza krawędź przewidzianą w technologii produkcji, w konsekwencji czego dochodzi o zwiekszenia oporów toczenia, a więc przegrzanie i szybsze zużycie opony oraz znacznie większa konsumpcja paliwa podczas jazdy. Koło takie traci przewidywalność trakcji. Ruch kierownicy działa na koło w zupełnie inny sposób niż powinien. Wartości właściwego ciśnienia są zazwyczaj zapisane w książce samochodu, klapce wlewu paliwa lub na framudze drzwi kierowcy.
Zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze zużycie się środkowej części bieżnika, oraz działa niszcząco na elementy układu zawieszenia.
Stan ciśnienia powinno sprawdzać się co miesiąc, w profesjonalnym warsztacie oraz przed każdym dłuższym wyjazdem. Opony można pompować zwykłym powietrzem, bądź azotem. Azot jest gazem, który charakteryzuje się niską wrażliwością na działanie temperatury, w związku z czym ciśnienie w oponie nie ulega zmianie. Wpływa to bardzo korzystnie na trwałość opony. Zwykłe powietrze ma również tendencje przenikania przez strukturę opony i zmniejszania jej elastyczności. Tlen powoduje korozję felgi. Nasza firma jest wyposażona profesjonalny sprzęt do pompowania azotem. Urządzenie w pierwszym etapie wypompowuje z koła powietrze, a następnie wprowadza azot. Dzięki temu czystość gazu dochodzi do 99%.
Na trwałość i bezpieczeństwo podczas użytkowania opony wpływa również sposób jazdy: każda zaliczona dziura w jezdni, ostra krawędź krawężnika, na pełnej prędkosci oslabia płótna i opasania, ocieranie boków opony o wysokie krawężniki uszkadza barki.
Każdy kierowca powinien na bieżąco monitorować działanie układu jezdnego, a w szczególności kół. Złe wyważenie, czy też usterka opony są często odczuwalne na kierownicy, w postaci wibracji, drżeń, przy określonych prędkościach. Te drżenia przenoszą się również na zawieszenie, powodując mikrousterki. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do warsztatu, celem naprawy opony lub wyważenia koła.

Kiedy wymienić opony?

W oponie u podstawy bieżnika znajduja sie znaczniki wskazujące maksymalne zużycie bieżnika dopuszczone przez producenta oraz przez prawo (1,6 mm). Jeśli bieżnik zrównuje się z tym uwypukleniem, wówczas jak najszybciej powinniśmy dokonać wymiany opon, ponieważ bezpieczeństwo uzytkownika nie jest już wystarczające. Jazda na mokrej drodze na takich oponach, to ryzyko aquaplaningu (utraty kontroli nad pojazdem), ponieważ taka głębokość rzeźby bieżnika nie pozwala na odprowadzenie wody zgromadzonej w kałużach. Aby zapewnić bezpieczeństwo oraz mobilność na śniegu, zaleca się wymianę opon przy głębokości bieżnika 4 mm. W oponach zimowych wskazuje tę głębokość dodatkowy znacznik w postaci symbolu płatka śniegu.
W krajach, w których obowiązuje nakaz stosowania opon zimowych, opona która osiąga głębokość tego znacznika jest traktowana jak opona letnia.
Ponadto oponę należy wymienić w momencie gdy:
- specjalista wykryje uszkodzenie, którego nie można naprawić
- opony nie są zgodne z zaleceniami dotyczącymi eksplotacji pojazdu
- występują miejscowe anormalne zużycia (wypłukania rzeźby bieżnika, itd.)
- występują oznaki uszkodzeń starzeniowych lub gdy opona ma pow. 10 lat
- występują przecięcia lub zniekształcenia

Naprawa opony

Każda naprawa opony powinna być poprzedzona dokladną analizą składników opony oraz stanu uszkodzenia. Demontaż opony zatem jest konieczny, aby dokonać pełnej i prawidłowej oceny, a następnie naprawy.

Dlaczego należy używać opon zimowych

Zimą panują specyficzne warunki jazdy. Poniżej 7o opona letnia zaczyna tracić swoją elastyczność. Zimą długość drogi hamowania może być pomnożona nawet przez 8 w zależności od warunków panujących na drodze. I tak długość hamowania na zaśnieżonej drodze w takim samym samochodzie przy prędkości 50 km/h oraz identycznych warunkach na oponie letniej wyniesie przykładowo 63m, na zimowej 32m. Na mokrej nawierzchni przy 7o opona letnia to 40m hamowania, natomiast zimowa 34m. Poniżej 7o każda opona zimowa zapewni większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, niż jej odpowiednik w wersji letniej. Zalecamy montaż 4 opon, ponieważ montaż dwóch opon może zakłócić stabilność pojazdu i objawić się jako niekontrolowana nadsterowność (zimowe z przodu) lub podsterowność (zimowe z tyłu).

Gdzie szukać pomocy przy zakupie opon?

Opony najlepiej zakupić w profesjonalnym serwisie, dzieki czemu można uzyskać fachowe doradztwo w doborze produktów. Nie każda opona nadaje się do każdego samochodu. W samej marce Michelin wyróżniamy różne gamy produktów o przeznaczeniu do różnych sposobów jazdy oraz różnej klasy pojazdów. Każda opona cechuje się odpowiednimi wartościami i indeksami nośności, prędkości, itd. które należy dostosować do mocy i innych parametrów pojazdu. Pojazdy o wielowahaczowym zawieszeniu, czy wysoko umieszczonym punkcie ciężkości również wymagają specjalistycznego doradztwa podczas doboru opon. Ponadto nasza firma montując opony, bieże na siebie odpowiedzialność za prawidłowe zamontowanie i wyważenie. Sporadycznie zdarza się, że klient przywodzi własne nowe opony, zaukpione gdzieś przypadkowo w markecie na półce pomiędzy warzywami, a zeszytami. Niestety, w takim wypadku nie możemy udzielić wszystkich rabatów na usługi. Ponosząc odpowiedzialność za montaż, a jednocześnie nie mając pewności co do źródła pochodzenia produktu, sposobu jego przechowywania, zadajemy sobie pytanie, czy ktoś wcześniej nie naderwał stopki lub w inny sposób nie uszkodził produktu. Czy da się wyważyć, czy nie będzie potrzeba optymalizować? W takiej sytuacji wzrasta ryzyko oraz koszty z naszej strony... Przykłada się to wówczas na cenę. Jeśli chodzi o nasze produkty, jesteśmy ich pewni, co przekłada się również na niższą cenę i bezpieczeństwo klienta.
Mając na uwadze tych kilka podstawowych, jak i wiele innych czynników, najlepszym rozwiązaniem jest dobra rada profesjonalisty i montaż w dobrym serwise, gdzie pracuje zespół doświadczonych fachowców.
Dziś ryzyko na drodze jest tak wysokie, że wszelkie rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo jazdy są wręcz bezcenne!

Jakie pojęcia dotyczące opon powinieneś znać?

Szerokość opony wyrażana jest w mm lub calach i mierzona między zewnętrznymi stronami ścian bocznych.
Profil - współczynnik kształtu jest to procentowy stosunek wysokości przekroju do jego szerokości.
Konstrukcja informuje o tym, w jaki sposób opona została wyprodukowana.
Średnica koła to szerokość obręczy, na jakiej może być montowana opona.
Indeks nośności wyraża maksymalne obciążenie w kg, które może być
przeniesione przez prawidłowo napompowaną oponę.
Indeks prędkości to maksymalna prędkość, z jaką może jechać samochód
na danej oponie.

Indeksy prędkości kształtują się w następujący sposób:

Indeks K L M N P Q R S T H V W Y ZR
Max/km 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 240

 

 Bieżnik jest częścią opony stykającą się z podłożem. Na bieżnik składają się rowki, dołki, żebra, lamelki. Wklęsła część bieżnika opony (wzór, kształt i wielkość rowków) wpływa na efektywność hamowania oraz kierowalność opony, głębokość rowków natomiast na poziom hałasu emitowanego w trakcie ruchu pojazdu. Każdy element składający się na bieżnik ma ogromne znaczenie, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniej opony z najlepszym bieżnikiem.

Kilka podstawowych informacji na temat zasad przechowywania opon.
Jeśli masz warunki i chęci do przechowywania opon we własnym zakresie, oto co powinieneś wiedzieć:

  • pomieszczenie do przechowywania opon powinno być chłodne, suche
    i ciemne, nie zaleca się przechowywania opon na otwartym powietrzu,
  • temperatura przechowywania nie powinna przekraczać temperatury
    pokojowej (należy od czasu do czasu wentylować pomieszczenie i nie
    dopuszczać do kontaktu opon ze źródłem ciepła np. kaloryferem),
  • opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła
    słonecznego i ozonu,
  • opony powinny być przechowywane z dala od środków chemicznych,
    paliwa, rozpuszczalników, smarów,
  • opony przechowywane na obręczach powinny mieć ciśnienie nominalne,
    zalecane przez producenta opon lub pojazdu.
    Zaleca się stosowanie felg aluminiowych z oponami letnimi, natomiast obręczy stalowych do opon zimowych (postępujemy tak ze względu na niszczące działanie soli na aluminium).

 

     
O firmie | Poradnik techniczny | Oferta usług | Promocje / wyprzedaż | Kontakt | Aktualności
Copyrights © Dol-Gum |